DunyaGazetesi 30 Mayıs 2005
Türk Amerikan İşadamları Derneği Başkanı Adnan Nas: KOBİ'ler bakkal yerine süpermarket anlayışına geçmeli


İZMİR - Türk Amerikan İşadamları Derneği Başkanı Adnan Nas, Türkiye'deki KOBİ'lerin rekabet güçlerini artırmak için büyümeleri ve ortaklık kurmaları gerektiğini söyledi.

 

Nas, ortaklıkların yabancı ortaklık şeklinde gelişmesinin önemine de değinerek, bu konuda AB sürecinin yabancı yatırımcılara güven telkin ettiğini bildirdi. Nas, "AB süreci Türkiye'ye güven duyulmasını sağladı. Ancak Türkiye'deki KOBİ'lerin büyümesi gerekir. Öteki türlü dünya ölçeğinde rekabet etmeleri zor. Ortaklık kurmayı öğrenmeli ve bunu yabancı ortaklıklarla geliştirmeliler. Bakkal anlayışından süpermarket anlayışına geçmeli" dedi.

 

Türkiye'deki yatırım ortamının adil olmadığına işaret eden Nas, yabancı sermayenin gelmesi için bu ortamın da düzelmesi gerektiğini bildirdi. Nas, "KOBİ'ler her ülkede için büyük önem taşıyor. Çünkü bu işletmeler orta sınıfı temsil ediyor. Orta sınıfı olmayan bir toplum mümkün değil. Böyle bir toplum çöker. Türkiye'de KOBİ'lerin durumu biraz farklı. Çünkü bizde adil yatırım ortamı olmadığı için KOBİ'ler ayakta durmak için kayıtdışılığa yöneliyor. Ancak devletten çok kendilerine zarar veriyorlar" dedi.

 

Yabancı sermayenin gelmesi için son dönemde makro ekonomik açıdan büyük sorunların çözüldüğünü, bürokrasinin azaldığını ifade eden Nas, bu konuda KOBİ'lere de önemli görevler düştüğünü söyledi. Nas, "Muhasebe standartları, yönetim bilgisi büyük önem taşıyor. Bilançolarda sorunlar var. Bazı işletme sahiplerinin kendi işletmelerini yönetecek bilgi sistemi yok. Böyle bir durumda yönetici yabancı bir ortakla nasıl masaya oturacak? İşletmesi hakkında nasıl bilgi verecek" diye konuştu.

 

Nas, Türkiye'nin makro göstergeler açısından şu anda iyi durumda olduğunu kaydederek, yıl sonuna kadarki durumunu tedirgin ancak dinamik olarak nitelendirdi. AB konusunda yavaşlama olduğunun altını çizen Nas, "Bence AB'ye sıkı sarılmalı. Çünkü bizim için sonucundan çok kriterleri yerine getireceğimiz süreç önemli. AB bize, bazı konularla yüzleşme fırsatı veriyor. Örneğin, eğitimin kalitesi, nitelikli işgücü. Çünkü, ihracatla birlikte ithalatın da arttığını düşünürsek katma değeri yüksek ürünler üretmeye ağırlık vermeliyiz. Bunun için de işgücünü nitelikli hale getirmeliyiz" sözlerini kaydetti.

 

ABD pazarı için bir stratejiye ihtiyaç var

 

Türkler için ABD pazarının, Avrupa pazarından çok daha zor bir pazar olduğuna dikkat çeken Nas, "ABD için bir stratejiye ihtiyaç var. Şirketler daha planlı ihracat yapmalı. Şimdiye kadar ABD'ye pazar özelliklerini bilmeden yanlış ihracat yapıldı. Sadece ihracat değil işbirliği de çok önemli. ABD'nin toplam dış ticareti içinde yatırımların binde 1'i, ticaretin de binde 4'ü Türkiye'ye yönelik. Amerika toplumunu daha iyi tanımalı, daha çok temas kurmalıyız" şeklinde konuştu.